Home Berichten
 
11-01-2018 LBA heft duitse verplichte transponder keuring op

LBA publiceert NFL 2-382-17.
Deze NFL heft de Duitse verplichte Transponder keuring volgens NFL II 25-09 en II 26-09 op.
Het LBA voldoet daarmee aan eisen van EASA.
Voor eigenaren van een Duits geregistreerd toestel betekent dit dat zij hun Onderhoudsprogramma (IHP) moeten aanpassen via hun Duitse CAMO of moeten overstappen naar een Onderhoudsprogramma met eigen verklaring.

 
15-10-2017 Kunststof cursus Service Center Terlet 25 en 26 nov. 2017

Service Center Terlet organiseert op 25 en 26 november a.s. een tweedaagse kunststof cursus.

De cursus begint op zaterdag met een theoretisch gedeelte en daarna gaat de cursist aan de slag met een reparatie van een eigen gemaakte schade in een sandwich schaal van een vleugel.
De tweede dag staat grotendeels in het teken van de afwerking van de reparatie.

De kosten voor de cursus bedraagt € 475,-- (incl btw)

Hierin zit oa inbegrepen:

· Lezing over historie, kunststoffen, belasting, vermoeiing, etc

· Theorie over de praktijk

· Praktijkles kunststof reparatie

· Praktijkles lak reparatie en afwerken

· Werkkleding · Beschermende middelen (Handschoenen, stofmaskers)

· Gereedschappen

· Materialen

· Koffie en drank

· Certificaat van deelname


Meld u snel aan Voor meer informatie zie www.sct-terlet.nl.

 
Eerstvolgende examen voor Zweefvliegtechnici (AML): 26 oktober 2017 (aanmelden vóór 12 oktober 2017)

De examencommissie voor Onderhoudstechnici neemt tweemaal per jaar examen af voor Zweefvliegtechnici, de bevoegdheid A, B en/of C.

Het eerstvolgende examen vindt plaats op donderdag 26 oktober 2017 en wordt afgenomen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, Pharos Mercuriusplein 1-63, postcode 2132 HA te Hoofddorp.

Aanmelden is mogelijk tot en met donderdag 12 oktober 2017 en alleen door middel van het formulier Aanvraag Examen bevoegdverklaringen AML. Denkt u aan het meesturen van een kopie van een geldig identiteitsbewijs bij de aanvraag toe te voegen. De aanvraag kunt u per mail sturen naar aviation-approvals@ilent.nl
Na de ontvangst van uw aanvraag sturen wij u een overzicht met de betaalgegevens. De kosten voor deelname aan de examens bedragen € 127,-- per module (tarief 2017, artikel 9.1 Regeling tarieven Luchtvaart 2008) en dient na ontvangst van de betalinggegevens onder vermelding van ons kenmerk overgemaakt te worden. Ter informatie: AML A bestaat uit 4 modules. Na ontvangst van de betaling wordt een bewijs van inschrijving toegestuurd.

Eventuele mondelinge examens vinden plaats op donderdag 7 december 2017.

Informatie over de Regeling opleiding en examen bevoegdverklaringen AML en Part 66 AML vindt u onder bijgaande link.
Het inschrijfformulier vindt u onder aan bovengenoemde pagina onder het kopje 'Zie ook'.

 
20-08-2017 Aanpassingen in CAME n.a.v. Technicus conferentie november 2016

Sinds de Technicus conferentie in november 2016 zijn een aantal zaken opgepakt en uitgewerkt in de CAME.
Verder zijn er de dagelijkse ervaringen en nieuws dat belangrijk is voor het werk van de ARC inspecteur en AMP inspecteur in de CAME verwerkt.
Zie ook de CAMO Nieuwsbrief van augustus 2017

 
03-04-2017 ASK-21: Slijtage van boutje gemonteerd op voorste cockpitkap hold open cilinder

De hier staande link toont de ingesleten bout.
Het reparatierapport spreekt over lijmen, maar lassen is beter!
Het advies van CTZ is deze ophanging te inspecteren.
Meld ernstige slijtage of schade via EASA Aviation Reporting of vraag hulp aan uw safety manager voor het melden van voorvallen.

 
17-03-2017 Nieuwe polis WA verzekering

De polis van de WA verzekering is aangepast. De wijzigingen zijn:

artikel 1e: zweefvliegtuigen die voor display doeleinden worden gebruikt buiten het vliegveld of zweefvliegterrein zijn nu meeverzekerd conform de tekst in artikel 1e

artikel 6j: zweefvliegtuigen die op naam staan van een bedrijf vallen voortaan onder de dekking conform de tekst in artikel 6j en er mag dus ook een certificaat op naam van dit bedrijf worden afgegeven.

artikel 8a: aanpassing van dit artikel geschiedt op ons initiatief het gaat om de aanpassing van de voorwaarden van het vliegen van en naar Groot Brittannië.
De voorwaarden hiervoor waren erg ouderwets en achterhaald dus is deze tekst wat meer aangepast aan deze tijd.

U vindt de polis via het ledengedeelte van de KNVVL site.

 
27-01-2017 Nieuw clubnummer voor de Venlo Eindhoven Zweefvliegclub

De Venlo Eindhoven Zweefvliegclub heeft een nieuw clubnummer gekregen: 8487. Actuele overzicht clubnummers

 
23-01-2017 Aangepast ARC formulier EASA FORM 15b ref. CTZ/02/010615

Bij een ARC verlenging van een Luxemburgs geregistreerd toestel kreeg een collega AR-inspecteur het ARC formulier terug. Na controle bleek dat op de achterzijde van het formulier nog de oude versie van PART M vermeld staat (2042/2003). Deze versie van Part M is niet meer geldig en vervangen door PART M 1321/2014. Nieuw formulier: EASA formulier 15b v8

 
27-11-2015 Kauriet lijmverbindingen in houten Schleicher vliegtuigen

In een eerder bericht is in 2015 aangegeven dat de BGA een programma heeft om alle houten Schleicher vliegtuigen te inspecteren op de verlijming van structurele delen. Tijdens de technicus conferentie van 26-11-2016 is aangegeven dat ook in Nederland zweefvliegtuigen aangetroffen zijn met falende Kauriet lijmverbindingen. Daarom nogmaals een verwijzing naar BGA Inspection 042-07. In een isntructie video wordt het probleem nog eens duidelijk getoond.

 
30-09-2016 Technicus conferentie (26 november 2016)

De Technicus Conferentie wordt dit jaar georganiseerd op 26 november in het van der Valk hotel in Arnhem (bij Papendal). De uitnodigingen worden op zeer korte termijn verstuurd. Bekijk voor meer informatie de volgende documenten:

 
07-06-2016 Cursus houtreparaties op Terlet (15 en 16 oktober 2016)

De Vereniging Historische Zweefvliegtuigen houdt in samenwerking met Service Center Terlet op zaterdag 15 en zondag 16 oktober een tweedaagse cursus houtreparaties.

De cursus is bedoeld voor (aspirant-)techneuten en alle houtliefhebbers die iets meer van houtherstel willen weten. De cursus wordt gegeven in de werkplaats van het Service Center Terlet, onder begeleiding van enkele ervaren houttechnici. Naast een theoriedeel, gaan deelnemers ook aan de slag met een eigen houtreparatie aan een rib- en/of beplatingsschade.

De Thermiekbel verzorgt de koffie, lunch en de daghap. De prijs voor de lunch, koffie en thee bedraagt € 10,- (per dag). De prijs voor de daghap is ook € 10,- (zaterdagavond). Wij willen graag bij de inschrijving weten of je gebruik maakt van lunch en daghap.

Voor cursusmateriaal wordt gezorgd. Deelnemers wordt wél verzocht eigen gereedschap mee te nemen indien mogelijk (rasp, beitels, kapzaag, stanleymes, etc.).

Overnachten kan op de camping van Terlet en moet zelf worden besproken en geregeld.

Het boek “Houten zweefvliegtuigen & techniek”, geschreven door Jan Förster, met reparatie- en onderhoudsadviezen, en handige tips is te koop voor €35,-.

De bijdrage voor de tweedaagse cursus is €35,- voor VHZ-leden en €45,- voor niet-VHZ-leden. Er is een beperkt aantal cursusplaatsen beschikbaar. De inschrijftermijn sluit op 15 augustus 2016 (vol=vol).

Aanmelden voor deelname kan bij Hans Bekker op daviateur AT gmail.com

 
28-12-2015 Versie 7 van de CAME is goedgekeurd

Onlangs is versie 7 van de CAME door ILT goedgekeurd. Ten behoeve van Annex II vliegtuigen is er aan de CAME een appendix met een BvL-V inspectie rapport toegevoegd.

Daarnaast zijn er aangepaste versies van de Werkinstructie ARC inspecteur, het Formulier ARC (EASA Form 15b) en de Verklaring Goedkeuring Onderhoudsprogramma. Deze kun je ook vinden op de pagina voor CAMO inspecteurs. Lees meer >>>

 
02-07-2015 BGA laat extra inspecties uitvoeren op houten Schleicher vliegtuigen

De BGA heeft sinds 2004 een programma om alle houten Schleicher vliegtuigen te inspecteren op de verlijming van structurele delen. Dit programma is ingesteld nadat er na een vlucht schade aan een vleugel is geconstateerd. De schade bleek veroorzaakt te zijn door een loslatende Kaurit lijmverbinding. Onlangs is een nieuwe versie van dit inspectie programma gepubliceerd. Voor meer informatie zie BGA Inspection 042-07

 
30-04-2015 BVL/BvL-V inspectie Annex 2 vliegtuigen

In het verleden zijn de BvL-V inspecties aan de Annex 2 vliegtuigen uitgevoerd onder de CAMO erkenning (NL.MG.8065). Door EASA is vorig jaar aan ILT aangegeven dat dit een oneigenlijk gebruik is van de CAMO erkenning. Begin dit jaar heeft de KNVvL afdeling Zweefvliegen een nationale erkenning gekregen voor het uitvoeren van BVL/BVL-V inspecties aan Annex 2 vliegtuigen. Het erkenningsnummer is NL-65. Gaarne dit nummer vermelden op formulieren voor het aanvragen van een BVL voor de Annex 2 vliegtuigen. In juni van dit jaar zal een revisie worden uitgegeven van het CAME met een bijlage voor de nationale erkenning. In deze bijlage zullen de procedures worden beschreven voor het aanvragen van BvL voor Annex 2 vliegtuigen.

 
02-04-2015 Moet de jaarlijkse Flarm update opgenomen worden in het onderhoudsprogramma (AMP) van mijn vliegtuig?

Onlangs verscheen onderstaande melding op de website van Flarm:

In the future, every FLARM device needs to be updated with the latest firmware verseion at least
once per year (rolling 365 days). For devices installed in aircraft, this has to be part of the 
Aircraft Maintenance Program (AMP).
Het onderhoudspgrogramma moet in elk geval de verplichte onderhoudsaanwijzingen voor het vliegtuig en verplichte componenten/instrumenten bevatten.
Flarm is geen verplicht instrument, dus in tegenstelling tot wat Flarm schrijft, hoeft de jaarlijkse Flarm update niet in het onderhoudsprogramma opgenomen te worden Uiteraard staat het elke eigenaar vrij om deze aanwijzing, op vrijwillige basis, in het onderhoudsprogramma op te nemen.

 
12-03-2015 Inbouw van 8,33 KHz radio's

Op dit moment zijn veel eigenaren bezig om de 25 KHz radio te vervangen door een 8,33 KHz radio. Er zijn regelmatig vragen op basis van welke regelgeving deze wijziging uitgevoerd mag worden. Onderbouwing voor de wijziging kan uit de volgende documentatie komen:

  1. In het vlieghandboek/onderhoudshandboek is de toegestane vaste uitrusting genoemd. Het is echter niet waarschijnlijk dat de nieuwste types instrumenten in de vlieghandboeken genoemd worden.
  2. Om te voorkomen dat de handboeken aangepast moeten worden voor elk nieuw type instrument wat uitkomt, hebben de fabrikanten van de meest gangbare vliegtuigtypen algemene TM's uitgegeven. Op basis van deze TM's zijn (binnen de aangegeven grenzen) wijzigingen in de inventaris toegestaan (zie ook CTZ Bericht: 13-03-2014 Veranderingen in de inventaris van zweefvliegtuigen).
  3. Daarnaast is het bij enkele radio's mogelijk om bij aanschaf van een 8,33 KHz radio, een door EASA goedgekeurde Minor Change te krijgen. In deze Minor Changes is een uitgebreide lijst met vliegtuigtypes aanwezig waarin het betreffende type radio ingebouwd mag worden:
De Continued Airworthiness aanwijzingen voor deze radio's zijn opgenomen in de handboeken die bij de radio meegeleverd worden.

 
03-03-2015 Oproep voor eigenaren van Centrair vliegtuigen (Pégase en Marianne)

UPDATE (12-03-2015): Alle eigenaren zijn bekend. Zowel de eigenaren als de Fédération Française de Vol à Voile hebben inmiddels nader bericht ontvangen.

Centrair is de type certificaat houder van vliegtuigtypen zoals de Pégase en de Marianne. In de komende maanden is er overleg tussen Centrair en de Fédération Française de Vol à Voile (FFVV) over voortzetting van het houderschap van het type certificaat. De uitkomsten van dit overleg zijn mogelijk van belang voor de Nederlandse eigenaren. De FFVV wil in de toekomst mogelijk in contact treden met deze eigenaren en heeft ons gevraagd om de eigenaren op te sporen.

Volgens het luchtvaartuigregister gaat het om de volgende registraties:

  • PH-727 Pégase C101A
  • PH-731 Pégase C101A
  • PH-795 Pégase C101A
  • PH-1313 Pégase C101B
  • PH-1430 Pégase C101A
  • PH-1461 Marianne C201B
De eigenaren van Nederlandse Centrair vliegtuigen wordt verzocht om hun contactgegevens door te geven zodat wij deze aan onze contactpersoon binnen de Fédération Française de Vol à Voile kunnen doorgeven. Doorgeven registratie en contactgegevens ...

 
09-12-2014 Kompascursussen op 7 februari en 7 maart 2015

In samenwerking met Koos Tromp organiseert de CTZ begin 2015 weer twee kompascursussen.
Deze zullen plaatsvinden op 7 februari op Salland en op 7 maart op Hilversum.

De cursus is bedoeld voor (aspirant) technici met een AML bevoegdheid. Na succesvol afronden van de cursus kan de bevoegdheid "compensation of direct readable magnetic compasses" als aantekening op het AML verkregen worden.

Kosten voor deelname bedragen € 25 (contant te voldoen, bij aanvang van de cursus).
Er zijn op beide dagen nog een paar plaatsen vrij. Toelating gebeurt op volgorde van aanmelding.
Er kunnen maximaal 10 personen per dag meedoen, dus meld je tijdig aan.

 
12-05-2014 CAMO inspecteurs ontvangen bij een ARC verlenging een CC van de melding aan ILT

Bij het verlengen van het ARC, sturen de CAMO inspecteurs de ARC inspectiedocumenten naar de CAMO administratie. Na een controle op de inhoud wordt de ARC inspectie opgeslagen in de CAMO administratie en doorgestuurd naar ILT waar het luchtvaartuigregister wordt bijgewerkt. Vanaf heden ontvangt de inspecteur een CC van de e-mail zodra deze naar ILT gestuurd wordt. Mocht de verwerking bij ILT fout lopen, kan de inspecteur direct reageren naar ILT.

 
22-04-2014 Levensduur verlengende inspecties en extensies

Met de invoering van Maintenance Directive NL-2011-001 "One-time variations to maintenance intervals", is het mogelijk geworden om voor bepaalde onderhoudstaken extensies te verlenen. Indien van deze mogelijkheid gebruikt gemaakt wordt, dient de maximaal toegestane extensie bij de taak in het onderhoudsprogramma vermeld te zijn.

Onlangs is gebleken dat er onduidelijkheid bestaat over het toepassen van extensies op levensduur verlengende (3000, 6000 uur etc) inspecties. Levensduur verlengende inspecties zijn in de regel op twee verschillende manieren kenbaar gemaakt.

  1. Bij recente zweefvliegtuigtypen zijn de levensduur verlengende inspecties beschreven in de Airworthiness Limitation sectie van het Maintenance Manual.
  2. Voor oudere zweefvliegtuigtypen is de informatie in de maintenance manuals meestal beperkt en zijn er ten behoeve van de levensduur verlenging meestal AD's uitgegeven.
In Appendix A. van MD NL-2011-001 worden enkele beperkingen bij het toepassen van extensies opgesomd.
Met name punt 4 is voor de bovengenoemde gevallen van toepassing:
     4. One-time variations may not be applied to:
         a. Airworthiness Directives (AD ́s), unless indicated otherwise in the AD;
         b. Tasks that are included in the Airworthiness Limitation Section (for example ALI’s, CMR’s and Chapter 4 items).


ILT voegt daar nog het volgende aan toe:
... 
Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het verlenen van een extensie op deze 3000 uurs inspectie
niet is toegestaan. De 3000 uurs inspectie is een inspectie voor de verlening van de levensduur van het 
toestel en is hiermee formeel een certificatie issue. Dat is waarom de TC houder ook zijn akkoord geeft.
...

 
13-03-2014 Veranderingen in de inventaris van zweefvliegtuigen

Welke instrumenten zijn toegestaan in een zweefvliegtuig? Bij de meeste vliegtuigen is in de handboeken een lijst met geaccepteerde instrumenten en apparatuur opgenomen. Omdat er met grote regelmaat nieuwe apparatuur verschijnt, blijkt het in de praktijk echter lastig om de handboeken actueel te houden. Om te voorkomen dat voor elke wijziging een minor change bij EASA aangevraagd moet worden, hebben de verschillende fabrikanten van zweefvliegtuigen algemene TM's uitgegeven. Als voorbeeld noemen we hier de betreffende TM's van de drie bekendste fabrikanten:

Op basis van deze TM's is het mogelijk om (binnen de aangegeven grenzen) aanpassingen in de inventaris door te voeren zonder dat daarvoor een Minor Change aangevraagd hoeft te worden.

 
06-02-2014 Montage van video camera's op vliegtuigen

Video camera's worden steeds beter en kleiner en daardoor makkelijker in gebruik. Er wordt ons regelmatig gevraagd of het toegestaan is om camera's op zweefvliegtuigen te monteren.

Voor tijdelijke installatie van equipment in het vliegtuig, welke geen deel uitmaakt van het vliegtuig, is meestal geen goedkeuring nodig. Je kunt de camera dan bevestigen op basis van gegevens in het maintenance manual van het vliegtuig of op basis van een algemente TM over equipment (zie ook bovenstaande bericht).

In de volgende gevallen is voor het plaatsen van camera's wel een goedkeuring vereist:

  • Bij permanente installatie in het vliegtuig
  • Bij tijdelijke of permanente installatie van een camera op of aan de buitenzijde van het vliegtuig
Goedkeuring voor een modificatie kan op verschillende manieren verkregen worden:
  • Een Technische Mitteilung (TM) of Technical Note (TN), uitgegeven door de vliegtuigfabrikant (of een Part-21 erkende organisatie). De TM/TN kan uitgegeven zijn voor één vliegtuigtype of voor alle vliegtuigtypen een fabrikant. Als een dergelijke TM/TN bestaat, kun je de wijziging doorvoeren (mits hetzelfde vliegtuigtype).
  • Een goedkeuring van EASA op een Minor Change. De aanvraag voor een Minor Change bij EASA dient goed gedocumenteerd te zijn en er zijn kosten aan verbonden.
  • Indien de modificatie een grote invloed heeft op de luchtwaardigheid, dan is goedkeuring van EASA op een Major Change vereist.
Raadpleeg bij twijfel altijd een technicus of inspecteur van je club!

 
29-08-2013 Nationale technicusdag op 28 september 2013 op Malden

Op 28 september 2013 organiseerde het CTZ weer de twee-jaarlijkse nationale technicusdag, deze keer op Malden waar we te gast zijn bij de NijAC. Deze dag is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de technische zaken rond zweefvliegtuigen of daarin interesse heeft. De ARI's en AMPI's van de CAMO worden uitdrukkelijk vezocht aanwezig te zijn om daarmee te voldoen aan de trainingseisen volgens de CAME. Lees de uitnodiging/agenda en het aanmeldformulier.

 
22-07-2013 Versie 6 van de CAME is goedgekeurd

Onlangs is versie 6 van de CAME door ILT goedgekeurd. Zie ook de CAME pagina >>>. Tevens zijn er aangepaste versies van het Formulier ARC (EASA Form 15b) en de Verklaring Goedkeuring Onderhoudsprogramma. Deze kun je ook vinden op de pagina voor CAMO inspecteurs. Lees meer >>>

 
18-06-2013 CAMO: Enkele tips voor inspecteurs, van het CAMO secretariaat, bij het invullen van de ARC documenten

Binnen de afdeling zweefvliegen zorgt het afdelingssecretariaat voor de administratieve afwikkeling van de uitgevoerde ARC en AMP inspecties van de CAMO. Onlangs heeft ILT enkele bevindingen gerapporteerd over de ingevulde datums op de AR Certificaten. Bekijk hier de e-mail van het CAMO secretariaat. Zie ook dit ILT document met invulinstructies betreffende het EASA Airworthiness Review Certificate Lees meer >>>

 
30-03-2013 CAMO: LBA eist in sommige gevallen een handmatig afgetekend ARC

Bij overschrijving van een vliegtuig naar Duitsland, is het mogelijk om op basis van een geldig Nederlands ARC verder te vliegen. De overschrijving naar een Duitse registratie vereist dat het ARC aan de LBA getoond wordt. Als het ARC nog geldig is, stempelt het LBA deze af en kan de nieuwe eigenaar gaan vliegen.

Let erop dat de LBA in deze gevallen alleen een handmatig afgetekende ARC accepteert, waarop duidelijk te zien is dat de handtekening achteraf met pen op het document is gezet. Een afdruk van een ARC waarop de handtekening van de ARC inspecteur is opgenomen is hiervoor niet voldoende.

Kortom: Voor ARC verlengingen van zowel Nederlands als Duits geregistreerde vliegtuigen kunnen we volstaan met een ARC waar een scan van een handtekening op is gezet voordat het ARC afgedrukt wordt. Mocht het ARC nodig zijn om de kist over te schrijven naar Duitsland, dan moet het ARC met pen ondertekend worden.

 
30-10-2012 Versie 4 van de CAME is goedgekeurd

Onlangs is versie 4 van de CAME door ILT goedgekeurd. Zie ook de CAMO pagina >>>. Tevens is een aangepaste versie van het Formulier ARC (EASA Form 15b). Deze kun je ook vinden op de pagina voor CAMO inspecteurs. Lees meer >>>

 
26-08-2012 Bijgewerkte CAMO documenten: lijsten inspecteurs en werkinstructie voor aanwijzing nieuwe inspecteurs

De lijsten met CAMO inspecteurs zijn geactualiseerd. Deze kun je vinden op de CAMO pagina >>>. Het aanvragen van nieuwe ARI en/of AMPI bevoegdheden verloopt volgens een vast proces wat door het Inspectie Instituut is beschreven in deze werkinstructie welke te vinden is op de pagina met de CAME Lees meer >>>.

 
10-05-2012 Voortgang EASA taskforce die werkt aan Part-M verbeteringen voor de kleine luchtvaart

In oktober 2011 is er bij EASA een workshop geweest waarin de implementatie van Part-M in de kleine luchtvaart (GA) is geevalueerd. Hierbij zijn vanuit de sector veel bevindingen gemeld (lees hier een samenvatting van de feedback). Dit heeft EASA doen besluiten om een Taskforce Part-M en General Aviation op te richten. Deze taskforce gaat een tweetal onderwerpen snel evalueren: Onderhoudsprogramma’s en Airworthiness Reviews.

ILT besteed op hun website ook aandacht aan dit onderwerp.

De voorzitter van Europe Air Sports vertegenwoordigt o.a. de zweefvliegsector en maakt deel uit van deze taskforce. Over dit onderwerp staat het voldende in de Europe Air Sports nieuwsbrief van April 2012.

 
10-04-2012 Herinnnering: 1 mei 2012 loopt de implementatietermijn van Maintenance Directive NL-2011-001 af

Per 1 mei aanstaande loopt de implementatietermijn van MD NL-2011-001 One-time variations to inspection intervals af. Alle onderhoudsprogramma's zullen vanaf deze datum voor deze MD aangepast moeten zijn.

Publicatie van een andere maintenance directive (NL-2011-002) laat nog op zich wachten, waardoor het niet haalbaar is om de wijzigingen van beide MD's in één wijziging van het onderhoudsprogramma te combineren. Nieuw uit te brengen maintenance directives zullen een eigen implementatietermijn krijgen waarbinnen de wijzigingen verwerkt moeten zijn.

 
20-03-2012 Verzoek aan de CAMO inspecteurs om de laatste versie van formulieren te gebruiken

Met de nieuwe CAME zijn er tevens aangepaste formulieren voor ARC en AMP inspecties uitgebracht (zie nieuwsbericht van 9-1-2012). Op 15 januari hebben alle CAMO inspecteurs hierover een e-mail ontvangen. Het blijkt dat een aantal inspecteurs nog steeds de oude formulieren gebruiken, wat zorgt voor onnodig extra werk op het secretariaat.

Het gebruik van de juiste versie van formulieren is belangrijk omdat het onderdeel is van de audits die door het inspectie instituut worden afgenomen. Daarnaast wordt hierop ook gelet bij de audit van de CAMO organisatie door ILT. Bij deze nogmaals het verzoek aan alle inspecteurs om alleen nog de laatste versie van de formulieren te gebruiken. Deze kun je uiteraard vinden op de pagina voor CAMO inspecteurs.Lees meer >>>

 
06-03-2012 Situatie met betrekking tot TM's die door fabrikanten verplicht gesteld worden

Afgelopen week heeft DG een TM uitgebracht waarbij de toepassing van een Röger haak verplicht wordt voor verschillende typen LS vliegtuigen. Het verplicht maken van een TM kan alleen door EASA gebeuren in de vorm van een AD. Aangezien EASA geen AD heeft uitgegeven voor deze wijziging, kan de firma DG de eigenaren niet verplichten om deze TM uit te voeren. Onderstaande EASA standpunt is op de DG website te vinden:

EASA responsible for Air Safety (!!!) has not agreed with this and has therefore unfortunately not 
issued an AD (airworthiness directive), which would make the retrofit officially a "Must DO" requirement, 
and instead expects the owners of the effected gliders to carry out this retrofit at their own convenience.

 
06-02-2012 DG Flugzeugbau gaat ook EASA Onderhoudsprogramma's opstellen

DG Flugzeugbau heeft in nieuwsbrief 160 aangekondigt dat DG ook EASA Onderhoudsprogramma's voor vliegtuigeigenaren kan opstellen. Er hangt dan wel een kostenplaatje aan (zie DG Website).
Gelukkig hebben we in Nederland onze CAMO inspecteurs die al sinds 2009, EASA onderhoudsprogramma's goedkeuren.

 
09-01-2012 Versie 3 van de CAME is goedgekeurd

Onlangs is versie 3 van de CAME door ILT goedgekeurd. Zie ook de CAME pagina >>>.
Tevens zijn aangepaste versies van de verschillende formulieren (Verklaring Goedkeuring Onderhoudsprogramma, Formulier ARC (EASA Form 15b) en de ARC Inspectie Checklist) gepubliceerd. Deze kun je ook vinden op de pagina voor CAMO inspecteurs.Lees meer >>>

 
Voor ARC/AMP inspecteurs: let op correcte AMP bij nieuwe eigenaren

In elk onderhoudsprogramma is de naam (en evt. adres) van de eigenaar van het vliegtuig vermeld. Als een vliegtuig van eigenaar verandert, dient dus ook het onderhoudsprogramma aangepast, en door een AMPI opnieuw goedgekeurd, te worden. Aangezien er bij de ARC verlenging beoordeeld wordt of het AMP nog geldig is, is dit een controle die uitgevoerd kan worden.

In Nederland is de administratie van overschrijvingen (ILT) en onderhoudsprogramma's (KNVvL) gescheiden dus daar zal de afgifte van een ARC niet direct tegengehouden worden. Het is bekend dat de LBA na afgifte van de ARC hierop reageert als er geen AMP van de nieuwe eigenaar in hun bezit is. Als ARC inspecteur kun je dit signaleren en de (nieuwe) eigenaar vragen om eerst het AMP aan te passen.

 
Totaaloverzicht van alle uitgebrachte Nederlandse BLA's tot en met 2009

Sinds 2004 worden AD's door EASA gepubliceerd. In de periode tussen 2004 en 2009 zijn er door ILT echter ook BLA's uitgegeven en ingetrokken. Met name over de periode waarin luchtwaardigheidsaanwijzingen door zowel EASA als ILT zijn gepubliceerd is het nog wel eens moeilijk om de juiste status en toepasbaarheid van BLA's te achterhalen. Om deze situatie te verhelderen heeft ILT van alle uitgebrachte Nederlandse BLA's tot en met 2009 een totaaloverzicht opgesteld. Lees meer >>>

 
Onderhoudsaanwijzingen Gadringer riemen gepubliceerd

Gadringer heeft op hun website onlangs de onderhoudsaanwijzingen van verschillende typen veiligheidsriemen gepubliceerd.
Documenten voor de 4000, 5000 en 6000 series zijn beschikbaar op de Gadringer website. Lees meer >>>

 
Het Bewijs Aanwijzig Radiostation ("BAR", Radio Station License) wordt niet meer door ILT uitgegeven

Als gevolg van een recent gepubliceerde wijziging van de Nederlandse regelgeving, wordt met ingang van 1 oktober 2011 het Bewijs Aanwijzing Radiostation ("BAR", Radio Station License) niet meer door de Inspectie Leefomgeving en Transport (voorheen Inspectie Verkeer en Waterstaat) uitgegeven. Lees meer >>>

 
Theorieboek voor zweefvliegtechnicus nu via deze website beschikbaar

Tot voor kort was het "Theorieboek voor technici" alleen tegen betaling op CD verkrijgbaar. In overleg met de auteur van het boek en het ABZ is besloten om het hele theorieboek gratis vanaf de CTZ website beschikbaar te maken. Je kunt het vinden op de Technicus pagina >>> Lees meer >>>

 
Het einde van de bevoegdheid Erkend Zweefvliegtechnicus

Na een onbeperkte verlenging van de bevoegdheid van Erkende Zweefvlieg Technici (EZT) in 2008, zal de EZT bevoegdheid per 1 oktober 2011 ophouden te bestaan. Binnenkort ontvangen alle EZT'ers een brief van ILT omtrent de afschaffing van deze bevoegdheid. In de staatscourant van 24 augustus 2011 staat hierover het volgende:

het onderdeel ‘EZT: onderhoudstechnicus voor zweefvliegtuigen en motorzweefvliegtuigen, 
die door de Minister is erkend voor werkzaamheden, die in het bewijs van erkenning zijn genoemd 
(erkend zweefvliegtechnicus);’, vervalt.

 
Gevolgen van Maintenance Directive NL-2011-001 voor onderhoudsprogramma's

In het kader van MD NL-2011-001 One-time variations to inspection intervals dienen alle onderhoudsprogramma's aangepast te worden.
Met verwijzing naar MD NL-2011-001 dient voor elke periodieke inspectie de maximale extensie vermeld te zijn. Het is ook mogelijk om met verwijzing naar MD NL-2011-001 te verklaren dat er geen gebruik wordt gemaakt van extensies op de inspectie intervallen. Het voorbeeld onderhoudsprogramma van deze site is hiervoor aangepast (zie pagina Onderhoudsprogramma of bekijk het voorbeeld Onderhoudsprogramma voor de Duo Discus PH-1119 direct).

De implementatietermijn van MD NL-2011-001 loopt nog tot mei 2012, waarna deze MD in alle onderhoudsprogramma's verwerkt moet zijn. Mogelijk kunnen de wijzigigingen gecombineerd worden met de binnenkort verwachtte MD NL-2011-002 (die OAL 1976/01 gaat vervangen).

 
Nationale technicusdag 2011 op Terlet op 24 september 2011

Op 24 september 2011 organiseerde het CTZ weer de twee-jaarlijkse nationale technicusdag, deze keer op Terlet waar we te gast waren bij het Service Center en de Gelderse zweefvliegclub. Bekijk hier de impressie van deze dag en de gegeven presentaties. Lees meer >>>

 
ARC verlenging van Duits geregistreerde vliegtuigen

Het was al langer mogelijk om als Nederlandse CAMO inspecteur een ARC voor een Duits geregistreerd vliegtuig af te geven. Vanaf heden is hiervoor een werkinstructie beschikbaar. Er is geprobeerd om de procedure van de Nederlandse ARC verlenging zoveel mogelijk te volgen. Bekijk hier de nieuwe werkinstructie of lees meer op de pagina voor CAMO Inspecteurs. Lees meer >>>

 
Richtlijnen voor de administratie van ARC/AMP inspecteurs aangepast

In aansluiting op de recent vernieuwde werkinstructie voor ARC en AMP inspecteurs, zijn tevens de richtlijnen voor de te voeren administratie aangepast. Vanaf heden is het ook mogelijk om de gehele administratie digitaal op te slaan. Lees meer >>>

 
Vernieuwde website voor de CTZ!

Vanaf dit moment is de CTZ website geintegreerd in het zweefportaal. De informatie op de site is geactualiseerd en compacter weergegeven. Ook is de snelheid verhoogd en de navigatie tussen de verschillende artikelen vereenvoudigd.
Neem het nieuwe adres van de CTZ website op bij je favorieten: http://www.ctz.zweefportaal.nl/.

 
Voorkom fouten als CAMO-inspecteur

Als CAMO-inspecteur maak je makkelijk fouten. Alle begin is moeilijk. Je hebt als CAMO-inspecteur nog weinig ervaring. En alles is nieuw. Daarom dit artikel waarin wij ingaan op de meest voorkomende grotere fouten.

Meest voorkomende fout is het invullen van het ARC-formulier, EASA formulier 15. Je voorkomt fouten door exact de gegevens over te nemen van de ARC die nog door ILT is uitgegeven. Heb je deze niet bij de hand kijk dan op het Bewijs van Luchtwaardigheid. Het gaat vaak om namen van fabrikanten en aanduiding van het type waar de fouten worden gemaakt.

Je kunt alleen een ARC afgeven als ILT een Bewijs van Luchtwaardigheid heeft afgegeven. Niet eerder. Je mag wel voor de afgifte van het BvL door ILT een Onderhoudsprogramma (AMP) goedkeuren.

De KNVVL-CAMO is niet bevoegd om een onderhoudsprogramma goed te keuren voor een Duits geregistreerd vliegtuig. Dat kan alleen het LBA of een Duitse CAMO. Een ARI mag wel op basis van een goedgekeurd onderhoudsprogramma voor een Duits geregistreerd vliegtuig een ARC-inspectie uitvoeren en een ARC afgeven.

Je kunt geen ARC-inspectie uitvoeren voor een Annex II vliegtuig. Een Annex II vliegtuig heeft geen ARC maar een speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid dat één jaar geldig is en afgegeven wordt door ILT. Je bent als ARC-inspecteur wel bevoegd (net als vroeger als EZT) een advies aan ILT uit te brengen voor verlenging van het speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid.

De KNVVL CAMO en daarmee de ARC- en AMP-inspecteurs kunnen alleen ARC-inspecties uitvoeren en onderhoudsprogramma's goedkeuren voor vliegtuigen die eigendom zijn van KNVVL-leden of KNVVL-clubs. Met name clubs en syndicaten van motorzwevers zijn soms geen KNVVL-lid.